Trends en Events in de Detailhandel

1 maart 2015
admin
 

branche-detailhandel-450w-300h
Wat is de toekomst van fysieke winkels? De ene retailer combineert zijn winkel met een online webwinkel, de andere richt zich puur op het assortiment en de beleving in de eigen winkel. Dit onderzoek geeft een inkijk in de trends, kansen en uitdagingen voor retailers.

Retailers worden meer dan ooit gedwongen na te denken over nieuwe verdienmodellen. De verandering in consumentengedrag speelt een grote rol.

Is de fysieke winkel kansloos? Grote online spelers investeren in fysieke winkels (clicks & bricks) voor het opbouwen van hun formule of merk. Kleine zelfstandigen zijn volop bezig met het verlenen van hoge servicegraad en bieden de mogelijkheid om écht bij de mensen binnen te komen. De kansen zijn legio. Zeker met alle media en middelen om doelgroepen gericht te bereiken.

Onlangs heeft RegioPeil Zakelijk een onderzoek uitgevoerd onder lokale retailers in de regio. Ruim 400 ondernemers deden mee aan deze Grote regionale MKB Marketing enquête. 71% van de deelnemers aan de enquete is actief in de consumentenmarkt (B2C), 23% richt zich op de zakelijke afnemer (B2B) als de consumentenmarkt. 6% is met name actief in Business-to-business (B2B). In dit artikel een beknopte samenvatting van de resultaten van dit onderzoek.

 

 

Belangrijkste trends

De consumenten van tegenwoordig wil kopen waar en wanneer hij wil. Dat is voor de retailer de belangrijkste trend. Omnichannel wordt als gevolg daarvan steeds belangrijker voor de retailer zodat consumenten steeds vaker producten op elk moment en via elk kanaal kunnen kopen (online en offline). 

Ook de ‘grote invloed van social media op de keuzes van de consument’ wordt in de top 5 van belangrijke trends genoemd. Het maakt van de consument een goed geïnformeerde expert. Consumenten  leren van elkaar en zoeken gelijkgestemden op social media. HDe retailer moet vooral goed luisteren en handelen naar wat er gezegd wordt.

Kansen voor de retail

De winkeliers vindt het hebben van een fysieke winkellocatie voor persoonlijk advies en het creëren van de beleving de belangrijkste kans. Het gericht bereiken van de doelgroep wordt ook gezien als kans. Ook de conjuncturele component (aantrekken van de economie) is van belang.

Internet, het benutten van online mogelijkheden zijn de grootste kansen/uitdagingen voor detailhandel. Ook de combinatie online en een fysieke winkel voor de beleving wordt als uitdaging benoemd. Het onderscheidend vermogen door profilering, vergroten van de bekendheid worden benoemd als belangrijke uitdagingen.

kansenuitdagingenBedreigingen voor retail

Ziet bijna een kwart van de respondenten het online winkelen (webshops) als een kans; Een nog grotere groep (bijna een derde) geeft aan dit als een bedreiging te zien. Het overslaan van de detailhandel door eigen online kanalen van de leverancier staat ook in de top 3 en ook de leegstand van winkels word benoemd als bedreiging.

Mediamix

Grootste deel van het mediabudget gaat naar online media (59%). De top 3 van print wordt bepaald door huis-aan-huiskranten, direct mailings per post en regionale dagbladen.

Bij het inzetten van online media staat een  website/actiesite bovenaan, gevolgd door de inzet van social media. Belangrijkste social media die worden ingezet zijn facebook (86%), twitter (40%) en google+ (38%). Linked in en Youtube volgen met respectievelijk 26% en 24%.

Dit zijn de highlights van de resultaten van de grote MKB retail marketing enquete. Deelnemers aan de enquete ontvangen binnenkort een uitgebreider rapport van de bevindingen.

Word lid van RegioPeil Zakelijk

 

 

No comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *